Ede

Baş harfi büyük. Çünkü büyük kahramanlıkların, delikanlılıkların yadigarı bu söz. Bu büyük delikanlılıkların farkında bir yazı.

Şimdilerde kurtulunca arınacağımızı sandığımız bir hitap sözcüğü. Kimi zaman çağrıştırsa da Bursa'nın "Aga"sına benzemez Maraş'ın "Ede"si. En eskilere sahip çıkmaktır "Ede", anlamı "birader" kadar soyut, "gardaşım" kadar somuttur. Büyüğe de küçüğe de denir amma genelde aynı kuşağın edeleri seslenir "ede"yle "ede"ye. Şu Maraş'ın dışında pek yaşamadım ama yaşadığım, okuduğum, izlediğim kadarıyla duymadım "ede".

"Ede" şimdilerde karşımda duran Erkenez kasabası kadar sosyaldir. Sokağın başında adres sorarsında gideceğin yere kadar eşlik eder "ede".

"Ede" burdan taa Üngüttür.

Ede bence şimdi ne demek istediğimi anladın. Sana ede diye hitap edersem daha milletin efendisiyim sanki. Ama aynı zamanda milletin ta kendisi. Çok şair var ede buralarda görmelisin. Böyle cümlelerle, kelimelerle oynamak kanımızda var sanki. Bir romanın müzisyen oluşu kadar normaldir bir edenin şair oluşu. Karakoçlar vardır. Abdurrahim falan, sonra Necip Fazıl vardır. Şehir merkezine 10 km, az daha gidilse Antep'e varacak kadar ötede adına devlet hastahanesi dahi vardır. Geçen kulağımda bir problem vardı onun için gittim ede. Şehir merkezinde adına koskoca kültür merkezi yapılmıştır. Madde bağımlılığı üzerine bir tiyatro vardı onun için gitmiştim ede oyuncuları amatördü, doğaldı, asıl mesleği polis memuru olan oyuncular bile vardı ede.

Sonra varya sokağın ortasında "ede" diye bağırsan herkes döner bakar. "Ede" herkesin ikinci adı gibidir. Şimdi değil tabi, eskilerde öyleydi eminim. Şimdilerde "ede" söylemini kullanan pek az milletin efendisi var. Bazıları da alaycı bir kullanım içerisinde. Bazıları da alay ede ede farketmeden kullanmaya başlamış..

Ben neredeyse hiç kullanmam "ede" hitap sözcüğünü ama etrafımda samimiyetle kullanan çok fazla insan var.

Bir kaç arkadaş bir araya gelip "ede" hitabını kullanmama kararı aldık. Hani şehir dışında "ede"nin ne anlama geldiğini bilmeyenlerin yanında da yanlışlıkla kullanırız da, kötü bir imaj bırakmış oluruz diye.

iyi mi ettik kötü mü bilmiyorum ede. artık hiç "ede" hitap sözcüğünü kullanmıyorum.




Sükuneti boz

Yorum yap